
 
 

The Australian — Opinion 

Editorial:  
August 02, 2006 

Hezbollah for kids 
There's a bomb in there, and Muslim anger as well . . .

NEVER let it be said that the ABC ever let the facts stand in the way of a good smear. 
Take the public broadcaster's "high energy (and) fun" current affairs program for 
students, Behind the News, which on July 25 delivered a potted history of the last 
half-century of Lebanese life that sounded almost as if it had been scripted in Tehran. 
According to the show's presenter, Andrea Nicolas, Hezbollah "soldiers" sparked the 
present conflict in the Middle East in an innocent bid to prompt a prisoner exchange 
with Israel gone awry. The report (hastily scrubbed from the ABC's website) also 
claimed Hezbollah was just a small group of Palestinian extremists who fled to 
Lebanon because their land was "taken over by Israel"; that in 1948 "Israel was 
proclaimed as a country for Jewish people, taking much of the land from Palestinian 
Muslims"; and that in 1967 for no apparent reason Israel "took over" Gaza and the 
West Bank. These were only a few of the many howlers delivered without regard to 
context, balance or fact to an audience lacking the historical knowledge to spot the 
many errors. 

Given this, one would think the ABC might pause before criticising others for their 
coverage of Islam and extremism. Yet Monday night's Media Watch attacked an 
Arabic-speaking reporter on The Australian over an article last year that mistakenly 
suggested that Sydney sheik Abdul Salam Mohammed Zoud had delivered firebrand 
anti-Western and pro-jihadi sermons at Sydney's Lakemba Mosque. The only problem 



was that it was not Sheik Zoud who gave the sermons but rather one of his deputies. 
Fair cop: the cleric was out of the country and this newspaper reported our error 
months ago. But here's where it gets interesting. Media Watch also accused The 
Australian of inciting "anger" in "the Muslim community" through a more recent 
article that included claims that Sheik Zoud and his counterpart Sheik Omran of 
Melbourne preached under different names to avoid media scrutiny. Yet the claim of 
"phony" names was made by a member of the Prime Minister's Muslim Community 
Reference Group, while the ABC's suggestion of Muslim "community" outrage came 
from unnamed sources. So who is really casting aspersions on Muslims? The 
Australian, with its named sources and quoted denials from the sheiks, or the ABC, 
which relies on anonymous tipsters to indulge the implication that all local Muslims 
are offended by claims about Sheik Zoud? 

The ABC's wilful ignorance of the deeper issues involved in the Behind the News 
segment should be seen as part of a progressive campaign to recast terrorist groups 
such as Hezbollah as nothing more than social service agencies with attitude. But had 
Behind the News strived for balance, it would have noted that the terrorist group was 
not born out of Israel's formation but was founded by the radical Shia theocracy that 
deposed the shah of Iran in 1979. And that it is committed to using terror anywhere in 
the world to advance its cause of destroying the Jewish state. Behind the News also 
might have noted that Israel took over the West Bank and Gaza Strip in 1967 after 
being encircled by five mobilised Arab armies looking to drive it into the sea. 

Meanwhile in the case of Sheik Zoud, the ABC neglected to engage with the fact that 
the sermons were still given at the Lakemba Mosque and that the French judge who 
tried terror suspect Willie Brigitte has said the clergyman is "the recruiter in Australia 
for . . . jihad". At our public broadcaster, it seems, Hezbollah are the freedom fighters, 
the Israelis are the aggressors and all Australian Muslims stick up for extremists. 

 


	The Australian — Opinion
	Editorial: 

