Executive
Council of
Australian
Jewry Inc.

e Tunany Tuma
Oirali il et h i

The Representative
Organisation of
Australian Jewry

Address all correspondence to:
PO Box 1114, Edgecliff NSW 2027

Tel (+61 2) 8353 8500
Fax (+61 2) 9361 5888
Web: www.ecaj.org.au
E-mail info@ecaj.org.au

PRESIDENT
Jillian Segal AO

DEPUTY PRESIDENT
Robert M Goot AO, SC

HON. TREASURER
Peter Wise AM

HON. SECRETARY
Daniel Aghion

Co-CEOs
Peter Wertheim AM
Alex Ryvchin

VICE PRESIDENTS

Lesli Berger (NSW)
Daniel Aghion (VIC)
Joan Hillman (WA)
Paul Myers (QLD)

Annetay Henderson-Sapir (SA)
Jeff Schneider (TAS)
Veronica Leydman (ACT)

IMM. PAST PRESIDENT
Anton Block

CONSTITUENTS
NSW Jewish Board of Deputies
Jewish Community Council
of Victoria Inc
Jewish Community Council of
Western Australia Inc
Queensland Jewish Board of
Deputies
Jewish Community Council
of South Australia
Hobart Hebrew Congregation
ACT Jewish Community Inc

AFFILIATES
Australasian Union of Jewish
Students
Australian Federation of WIZO
Union for Progressive Judaism
Federation of Jewish Aged
Care Services
Maccabi Australia Inc
National Council of Jewish Women
B’nai B’rith of Australia/ NZ
Jewish National Fund of Australia
oint Distribution Committee Australia

OBSERVERS
Council of Progressive Rabbis
Federation of Australian Jewish
Ex-Service Associations
New Zealand Jewish Council
Zionist Federation of Australia
Council of Orthodox Synagogues of
Australia

9 December 2021
John McMillan and Jim Carroll
Reviewers

ABC Complaints Review

Email: abccomplaintsreview(@abc.net.au

Dear Reviewers

Re: Review of ABC Complaint Handling

The Executive Council of Australian Jewry (ECAJ) makes the following
submission to the Review of ABC Complaint Handling in response to its invitation
for public comments and submissions on the issues being considered. The ECAJ is
the peak, elected, representative body of the Australian Jewish community. This
Submission is also made on behalf of the ECAJ’s Constituent and Affiliate
organisations throughout Australia.

Executive summary

Whilst the ABC must remain independent of political interference, being
independent is not the same thing as being a law unto itself. The ABC has at times
been used in various ways by some of its staff to promote their own highly-
contentious views, and they have been protected from being fully held to account
by an inadequate complaints system. The ABC complaints unit, known as ABC
Audience and Consumer Affairs, describes itself as “a unit which is separate to and
independent of program making areas within the ABC". Yet its personnel are all
ABC employees, and subtle forms of influence through a shared organisational
culture and personal interaction are almost inevitable. In practice, as the examples
provided in this submission demonstrate, the complaints unit has dismissed or
inadequately dealt with an inordinately high proportion of complaints, even when
identical or similar concerns have been raised independently by multiple
complainants. The terms in which complaints have been dismissed have at times
been cavalier, formulaic and capricious, with a failure to engage in the substance of
matters raised by complainants, or to apply community standards of elementary
fairness. The current complaints system has thus demonstrated that it is not fit for
purpose. To be truly independent and at arm’s length, the complaints process
must be external to the organisation, as is the case in other sectors of public
and corporate life in Australia.


mailto:abccomplaintsreview@abc.net.au
https://www.ecaj.org.au/about/partners/
https://www.ecaj.org.au/about/partners/
http://www.ecaj.org.au/
mailto:info@ecaj.org.au

Part I — Specific cases

This Part of our submission is directed towards the following Terms of Reference of the Review:

2. the suitability of the ABC complaint process for receiving and managing complaints
relating to ABC editorial standards

4. whether complaints relating to ABC editorial standards are dealt with efficiently,
fairly and reasonably

5. whether appropriate actions are taken and remedies provided for breaches of ABC
editorial standards

7. measures taken by the ABC to ensure that the complaint process is tied to continuous
improvement in ABC editorial standards, and feeds into standards-setting, training and
day-to-day content-making

In recent years our organisation has lodged formal complaints with the ABC over biased, selective
and inaccurate news reports concerning Israel; failure to provide essential context to such reports;
misrepresentation of Judaism and Jewish beliefs and practices; and tolerance of egregiously
antisemitic comments which have been posted on the ABC's Facebook pages. We have also
complained about the skewing of audiences and, less frequently, panels on the Q + A program. Even
when our complaints have been upheld, corrective action by the ABC has been slow to occur,
appears to have been half-hearted, has failed to prevent a recurrence of similar issues in later
publications and programs, and has failed to come to grips with the pervasive culture within parts of
the ABC which are predisposed against Israel, regardless of the facts of any particular story.

As early as 16 November 2015, we had an opinion piece published online on the ABC Religion and
Ethics Report website, which outlined this sorry history. The piece also analysed the inadequacy of
the ABC’s Complaints processes and called for a completely independent Ombudsman outside the
ABC to be appointed on a cross-partisan basis by parliament through a public selection process, to
monitor public broadcasting, assess complaints about its news, current affairs programs and
documentaries and report regularly to the Australian people.

The following specific cases are merely illustrative of the shortcomings in the ABC’s handling of
complaints. The list is by no means exhaustive, and does not cover every topic about which we have
complained.

1. The ‘Q+ A’ episode on 27 May 2021

The ABC TV’s ‘Q + A’ episode ‘Trauma and Truth-Telling’ went to air live on 27 May 2021. The
five guest panellists discussed the hostilities that had broken out between Israel and Hamas earlier
that month. Many aspects of the episode were deeply problematic.

e There were two Muslim Australians on the panel, Ed Husic MP and Randa Abdel-Fattah, but no
Jewish Australians. Ms Abdel-Fattah has her own page on the Q + A section of the ABC’s
website, which describes her as “a Muslim of Palestinian and Egyptian heritage”. (In contrast,

2


http://www.abc.net.au/religion/articles/2015/11/16/4353128.htm
https://www.abc.net.au/qanda/randa-abdel-fattah/10644148

we are not aware of any ABC website page that profiles any representative of the Jewish
community). We were informed by the Israeli Ambassador that he was approached by the
program organisers, but they would only offer him the possibility of participating in the audience
and asking a question from the floor. Understandably, he declined to be relegated to mere
audience participation and without any right of reply, instead of being afforded equal status to
Israel’s critics. Our co-CEO Alex Ryvchin was then approached to participate on the same
basis, and he too declined for the same reasons. The Jewish community, unlike the Palestinian
community, was denied a representative voice on the panel.

o There was a gross imbalance of views represented on the panel. Four of the five panellists were
critical of Israel, and only one, Dave Sharma MP, attempted to provide a good-faith balanced
analysis of the conflict. Ms Abdel-Fattah was allowed to hold forth on more than one occasion
with a prolonged torrent of vitriol directed against Israel, without interruption, let alone
correction, by the ABC’s presenter, Hamish Macdonald. She alleged falsely that Israel engages
in terrorism. Human rights lawyer Jennifer Robinson was similarly one-eyed in her comments.
Ms Abdel-Fattah criticised the very existence of the state of Israel, describing it as a settler
apartheid state. Ms Robinson agreed with her. Actor and performer Mitch Tambo admitted that
he knows little about the subject, but nonetheless expressed sympathy for that view. Mr Husic
presented a more moderate voice, albeit one that spoke in support of the Palestinian side. Only
one of the five panellists, Dave Sharma MP, attempted to provide a good-faith balanced analysis
of the conflict, swimming against the tide, and trying to put the other side of the argument,
despite repeated interruptions. As noted by author Gerard Henderson in an editorial for the
Sydney Institute, during the Israel-Hamas segment Dave Sharma had 20 per cent of the speaking
time, as against Randa Abdel-Fattah (27 per cent), Jennifer Robinson (21 per cent), Ed Husic (19
per cent) and Mitch Tambo (13 per cent).

e Jewish community representatives were also denied a voice from the audience, despite the fact
that our community was especially affected by the subject matter (the conflict was accompanied
by a worldwide upsurge of antisemitism). The two Jewish questioners who were selected by the
program organisers were not representatives of the Jewish community. In fact, a representative
of the Jewish community who was present in the audience and whose question had been pre-
approved by the program organisers was passed over.

e The selection of tweets from the audience that were screened was similarly skewed. We were
informed by a number of people that they had posted tweets supporting Israel or critiquing the
Palestinian arguments, but these were all excluded.

We received messages from a number of people who said that they had complained in writing to the
ABC about bias in connection with the program. Most of the complaints seem to have invoked Part 4
(Impartiality and diversity of perspectives) of the ABC Code of Practice 2019. Several of the
complainants emailed us a copy of their complaint, and of the response they had received from ABC
Audience and Consumer Affairs. The full text of each of the responses sent out by the complaints
unit (they seem to have been identical or nearly identical to multiple complainants), is set out in the
editorial about the segment by Gerard Henderson referred to above.

e Inadequacies of the response from ABC Audience and Consumer Affairs


https://thesydneyinstitute.com.au/blog/issue-549/
https://bariweiss.substack.com/p/the-new-furies-of-the-oldest-hatred
https://thesydneyinstitute.com.au/blog/issue-549/

The response described Ms Abdel-Fattah’s comments as a “criticism of aspects of Israeli
government policy”. That is a gross mischaracterisation. No reasonable person could have
interpreted her description of Israel as a “settler apartheid State” as anything other than a
rejection of Israel’s very legitimacy as a State, and hence of its right to exist.

The response also asserted that the Q + A panel (that was skewed 4:1 towards one side of the
debate) was sufficiently balanced: “...we are satisfied that a range of principal relevant
perspectives were presented on the issue and that no one view was unduly favoured over any
other (emphasis added).” Complainants who contacted us were uniformly of the view that this
response flies in the face of basic standards of equity and fairness, and was outrageous in its
condescension. We share that view.

The response did not address directly the questions of why the Isracli Ambassador was merely
offered audience participation without any right of reply, instead of being afforded equal status
to Israel’s critics; why “a Muslim of Palestinian and Egyptian heritage” was given a place on the
panel (and a disproportionate share of speaking time without interruption) while no such
opportunity was offered to a representative of the Jewish community; and why audience tweets
that were critical of the statements of Ms Abdel-Fattah and Ms Robinson were excluded from
being displayed on-screen.

For these reasons the response starkly demonstrates the shortcomings of the ABC’s complaints
process. It was a cavalier dismissal of genuine and widespread expressions of public concern
about the episode. It mischaracterised some of the complaints and failed to address others. The
entire incident suggests that the ABC as an organisation closed ranks in the face of a storm of
well-founded community criticism in order to protect its own.

2. ABC ‘Explainer’ piece about the Israel-Hamas conflict in May 2021

On 14 May 2021, the ABC website published what appeared to be an ABC-endorsed piece by Emily
Clark entitled ‘An attempt to explain why explosions are again filling the skies over Israel and Gaza’.
The piece contained serious factual and historical errors and parts of it were argumentative rather
than analytical.

Putting to one side the patent errors, the piece was at best the author’s personal perspective about
which parts of the history of the conflict and of contemporary events are significant, and which are
not. Readers were given a selective, one-sided picture of both the history and the unfolding situation,
and may well have been left with the false impression, from the way the piece was presented on the
ABC website, that they were reading an authoritative, impartial and reliable analysis endorsed by the
ABC.

We promptly emailed the ABC News Director, Gaven Morris, to alert him to the problem, and
provided him with a detailed point by point rebuttal.

Some of the more egregious errors in the piece were then removed on May 16, but most of those who
read the article probably did so in the two days after it first went online, and before the corrections
were published.


https://www.abc.net.au/news/2021-05-14/israel-palestinian-territories-gaza-explained/100134296
https://www.ecaj.org.au/abc-explainer-on-israel-palestinian-conflict-is-taxpayer-funded-propaganda/

We pursued this matter as a formal complaint with the ABC Audience and Consumer Affairs Unit,
and on 3 June 2021 we submitted a second point by point rebuttal of errors and material omissions in
the amended piece, although by that time the damage of the article in the public domain had already
been done.

We received the ABC’s response to our complaint on 9 July 2021. It advised that a second round of
amendments had been made to the ‘Explainer’ in response to three of the matters in our complaint.
Another nine specific matters which we raised about omission of relevant contrary facts to those as-
serted in the ‘Explainer’ were dismissed.

The final version of the ‘Explainer’ remains a flawed personal view of a single author, even though it
remains on the ABC website, to all appearances as an ABC-authorised perspective. It compares
poorly with a piece published by the BBC on the same subject, which came much closer to a genuine
good-faith analysis.

e Inadequacies of the response from ABC Audience and Consumer Affairs

As regards the nine dismissed items of complaint, the ABC did not contest the accuracy or sig-
nificance of any of the historical facts which we provided whose omission we complained of.
Instead, the response stated “it is not possible to include all detail of the history of this region in
one article”. Our complaint did not ask for “all detail of the history” to be provided. Our re-
quest was confined to the inclusion of details which were material to matters which were ad-
dressed in the ‘Explainer’, and whose omission left readers with a misleading rendering of those
matters.

In its response to one of those nine items, ABC Audience and Consumer Affairs itself seemed to
adopt and embrace one of the contentions in the ‘Explainer’ about which we were complaining.

The ‘Explainer’ had stated:  ‘The partition and subsequent war resulted in displacement of
hundreds of thousands of Palestinians.’

We complained: ‘It was not the UN partition plan, but rather the Arab leaders’ resort to force to
prevent its implementation, which resulted in the displacement.’

ABC Audience and Consumer Affairs responded: ‘While noting your comments, we are satisfied
that the summary provided in the story is not materially misleading. Partition preceded and led
to war, and the result was displacement of a great many Palestinians.’

Both ABC Audience and Consumer Affairs and the author of the ‘Explainer’ erroneously
conflated the act of partition with the UN General Assembly’s endorsement of a partition plan.

Under the UN partition plan, none of the local inhabitants, Jewish or Arab, was required to
relocate or be displaced. The plan made extensive provision for the protection of the Jewish
minority in the envisioned Arab State and of the Arab minority in the envisioned Jewish State.
Nevertheless, the partition plan was never implemented, because Arab leaders resorted to the
use of force with the openly declared aim of preventing the plan’s implementation.



https://www.abc.net.au/news/2021-05-14/israel-palestinian-territories-gaza-explained/100134296
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-20415886

Ultimately, it was the war initiated by Arab leaders to prevent partition which resulted in
partition. A de facto partition was put into effect by the armistice agreements entered into
between Israel and neighbouring Arab States when the war was concluded. Partition did not
precede and lead to war, as contended by the ABC complaints unit, but on the contrary it was the
war which brought about partition. By going to war to prevent a UN-authorised partition that
would have occurred without mass displacement, Arab leaders brought about a partition in which
civilians on both sides were displaced, including more than 700,000 Palestinians.

ABC Audience and Consumer Affairs thus became a partisan in the debate about the events of
1947 and 1948, instead of an impartial arbiter. Worse, it became a partisan on the wrong side of
the verifiable historical facts.

Finally, we complained that the Editor’s Note that was added at the end of the ‘Explainer’ after
the first round of amendments did not acknowledge that errors had been made in the original
piece, or that they had been corrected following complaints.

In response, the Editor’s Note was amended and now reads:

Editor's Note, 16 May 2021 and 8 July 2021: An earlier version of this story was changed to
clarify certain points, correct some errors and simplify the summary of the region's history.
The story was later updated to include reference to a series of assaults on Jews by
Palestinians which preceded the "death to the Arabs" march on April 22.

The acknowledgement of error was belated but nonetheless welcome. However, there is still no
acknowledgement that the earlier versions of the piece were changed in response to audience
complaints, including our own.

3. Complaint to ABC Chairman and Managing Director

Our concerns about the Q + A episode and the ABC’s news and current affairs coverage relating to
Israel were the subject of a letter we sent to the ABC Chairman and Managing Director on 31 May
2021.

In that letter we also noted that one ABC journalist had become an open activist for the Palestinian
cause on Twitter, including by endorsing pro-Palestinian rallies that used terms such as “Zionist
ethnic cleansing” in their flyers. In one tweet the journalist described herself as an “ABC News
Doco Maker” and ‘liked” a comment falsely accusing Israel of using “chemical weapons” and
“indiscriminate air strikes”, as well as “settler-colonialism”. In the other she posted a pro-Palestinian
slogan, declaring “Views my own”, and then providing her ABC email address.

Two tweets are reproduced below.


https://www.abc.net.au/news/zena-chamas/11747318

12:03 wtl

L]
-

Which “side” in this conflict is a belligerent
occupier and has a large highly militarised
modern military? Which is responsible for
ongoing settler colonialism including
through forced evictions? Usage of
chemical weapons? Indiscriminate air
strikes of civilian areas? Etc...

g Co
Digital Journalist @ABCnews - Doco

maker - Victorian Committee
@MediaDiverseAU Interests: Middle East &
Mushm issues - Views my own - E:
chamas.zena@abc.net.au

< Zena Chamas
2,623 Tweets

\=" Followed by Monica Attard, Bob Pickard,
—
‘; Lucie Morris-Marr, and 13 others

Tweets Tweets & replies Media Likes

N Zena Chamas @chamas_zena - 1h
FYI Melbourne!!

t* Free Palestine Melbourne @... - 2d

Narrm, Melbourne, all out for Palestine,
in solidarity with Palestinians united in
their anticolonial revolt that asserts:
Palestine is ours, from its river to its
sea.

... For immediate distribution.

Show this thread

PROTECT AL AQSA

73 YEARS OF NAKB
NO 'rdizmms'r ETHNIC CLEANSIN b

choﬁhoiklﬁ”lurrd‘ﬁ ——
&_»;!« END THE SIEGE ON GAZA [
R ATEIR abiRs 2
THIS SATURDAY 15TH MAY, PM
& NEXT SATURDAY 22ND MAY,1PM
BOTH AT THE STATE LIBRARY

Calling on all to join

() 2 Q3 &

© Q Q &

In our letter of complaint we wrote:

“Overall, in the news and current affairs treatment of Israel and other matters of concern to the
Jewish community there has been a systematic violation of Part 2 (Accuracy) and Part 4
(Impartiality and diversity of perspectives) of the ABC Code of Practice 2019, over many years.
Given the long-running, systemic nature of these violations and their entrenchment in the ABC'’s
culture, we submit that these matters go well beyond the remit of ABC’s Audience and Consumer

Affairs Unit and need to be addressed by the ABC Board.”

We sought a meeting with the ABC’s chairman and Managing Director. We met with the Managing
Director, David Anderson, on 21 June 2021. We appreciated the candid and cordial discussion which
took place, and the Managing Director’s agreement to consider specific steps, most of which he
himself put forward, in order to overcome the underlying attitudes that have so tarnished the ABC’s
approach, and which have repeatedly disenfranchised our community and disadvantaged Israel in the

past.




We sent a further letter to the Managing Director the following morning confirming those steps, and
looking forward to hearing further about them. Without going into the detail of those steps, we also
issued a media release to report to our community about the meeting, as we had foreshadowed we
would to the Managing Director, without any objection on his part.

e Inadequacy of the response from ABC
Regrettably, the only response from the ABC was a media release on 23 June 2021 in effect
resiling from any suggestion that there was anything substantially wrong with anything it had
done, or the need for corrective action. It accused us falsely of having misrepresented what had
transpired at the meeting. To date, we have had no reply to either of our letters.

4. ABC Radio interview with Rev. Dr Stephen Sizer 30 March 2018

An interview of UK Anglican cleric, Rev Dr Stephen Sizer, by journalist, David Rutledge, was aired
on RN Breakfast on 30 March 2018, which coincided with Good Friday, and the eve of the Jewish
festival of Pesach (Passover).

Sizer had participated as a speaker at the 2014 ‘New Horizon’ conference in Tehran, which was
backed and supported by the Iranian regime and featured leading Holocaust deniers, conspiracy
theorists, and BDS activists from around the world: https:/www.memri.org/reports/second-
international-new-horizon-conference-tehran-draws-leading-holocaust-deniers.

In 2015 Sizer had published a Facebook post which blamed Israel for the terrorist attacks in the
United States on 11 September 2001. Although David Rutledge asked Sizer about these matters
during the interview, he did so in a generally supportive way from the outset, which resulted in a soft
interview that allowed Sizer’s self-serving, inaccurate answers to pass unchallenged.

For example, David Rutledge allowed Sizer to get away with claiming that none of the speakers at
one of the conferences he addressed in Tehran in 2014 were criticised as antisemitic. In fact, as was
reported at the time, the Iranian government-run Press TV described the conference as intending to
“unveil the secrets behind the dominance of the Zionist lobby over the US and EU politics”, with one
session devoted to examining “Mossad’s role in the 9/11 Coup d’Etat”, and another discussing “9/11
and the Holocaust as pro-Zionist ‘Public myths’”.

The audience was not informed that the link which Sizer posted on his Facebook page in 2015 was to
an article entitled “9/11 Israel did if’, and that Sizer later publicly apologised for posting it. There
was no mention of the fact that Sizer’s Church in the UK had been so embarrassed by his public
statements about Israel that it had extracted an undertaking from him to stop commenting on the
subject while he remained a vicar, an undertaking which Sizer subsequently broke. Nor was it put to
Sizer, or explained to the audience, that the Board of Deputies of British Jews had described Sizer’s
2015 Facebook post as “unquestionably anti-Semitic” and the Church of England had voiced “sorrow
and shame” at what he had done.

Worse still, David Rutledge took it upon himself to tell Sizer “I accept you are not an antisemite”,
instead of allowing the audience to draw its own conclusions.


https://www.memri.org/reports/second-international-new-horizon-conference-tehran-draws-leading-holocaust-deniers
https://www.memri.org/reports/second-international-new-horizon-conference-tehran-draws-leading-holocaust-deniers

In a letter to the then ABC Managing Director, Michelle Guthrie, on 5 April 2018, our organisation
made a formal complaint about these aspects of the interview. Stories about our complaint appeared
in the mainstream media. (For example, Michael Koziol, ‘ABC under fire for Passover interview
with anti-Israel conspiracy theorist’, Sydney Morning Herald, 4 April 2018; and Stephen Johnson,
‘Jewish leaders demand an apology from the ABC after 'soft' interview with a British writer accused
of anti-Semitism and 'anti-Israel' conspiracy theories on Passover’, Daily Mail, 4 April 2018).

Our principal points of complaint about the Sizer interview were upheld and the ABC apologised. In
its letter to us dated 22 May 2018, ABC Audience and Consumer Affairs stated:

“The interview included information to indicate that Dr Sizer holds controversial views, is a
critic of Israel; at times has been accused of anti-Semitism and that his activities could be used
by explicitly anti-Semitic groups. However, Dr Sizer’s mischaracterisation of the Tehran
conference which was not challenged or corrected in the interview, together with the lack of
information on his repeated censure by his Church was not in keeping with the ABC'’s editorial
standard for accuracy: the interview did not present these issues with the necessary material
context.” “The program has appended an Editor’s Note to the website and provided relevant
links to further information
(http://www.abc.net.au/radionational/programs/breakfast/good-friday-8:05/9601212). The ABC
apologises for this lapse and would like to assure you that this finding has been discussed with
the program area and RN management, and a summary will be published on the ABC website”.

The following note was added on the page of the ABC website which relates to the program on ABC
RN on which the interview was aired:

“NOTE:

Presenter David Rutledge acknowledged to the audience that Dr Sizer’s views are controversial,
that he has been accused of anti-Semitism and that he attended a conference in Tehran in 2014,
which has been criticized for including speakers with anti-Semitic affiliations. However, the ABC
accepts that the interview did not provide sufficient context for listeners to adequately
understand the extent of the controversies. The ABC acknowledges that the Tehran conference
did include anti-Semitic elements, and information on the Anglican Church’s censure of Dr Sizer
can be found here.”

e Inadequacies of the response from ABC Audience and Consumer Affairs
In commenting on the ABC response, we welcomed the ABC’s acknowledgement of
inaccuracies and omission of material context, and its apology, but added:

“Sadly, this will come too late to undo the false, indeed poisonous, impressions given to
many ABC listeners to the program who heard the interview but will not be aware of the
ABC'’s admission of error and apology”.

“The ABC has also failed to appreciate the gravity of the wrong done when David Rutledge
took it upon himself to tell Sizer, and the audience, “I accept you are not an antisemite”,
instead of allowing the audience to draw its own conclusions. The ABC has pointed to David
Rutledge’s academic qualifications and said that the ABC'’s editorial standards permitted


https://www.smh.com.au/politics/federal/abc-under-fire-for-passover-interview-with-accused-anti-israel-conspiracy-theorist-20180403-p4z7jr.html
https://www.smh.com.au/politics/federal/abc-under-fire-for-passover-interview-with-accused-anti-israel-conspiracy-theorist-20180403-p4z7jr.html
http://www.dailymail.co.uk/news/article-5575901/Jewish-leaders-demand-apology-ABC-soft-interview-British-Israel-critic.html#ixzz5Bh4yOhCu
http://www.dailymail.co.uk/news/article-5575901/Jewish-leaders-demand-apology-ABC-soft-interview-British-Israel-critic.html#ixzz5Bh4yOhCu
http://www.abc.net.au/radionational/programs/breakfast/good-friday-8:05/9601212

him to provide his own analysis. However, David Rutledge provided no analysis at all, only
his own unsupported assertion. There is a big difference.”

We also criticised the ABC’s failure to address specifically our complaint that “the ABC
audience is surely entitled to know what Christian Zionism is from the point of view of a
knowledgeable and articulate exponent, not merely from the point of view of a harsh and
discredited critic’. To the best of our knowledge, the ABC has given no air-time to such a
perspective to this day.

5. Complaint about ABC News Facebook page - August-September 2016

In August 2016 a story appeared on the ABC News Facebook page about students at a Jewish school
in Melbourne who were collecting for display a million and a half buttons in remembrance of the 1.5
million Jewish children who were slaughtered in the Shoah. A second story appeared on 9 September
2016 and concerned students from the same Jewish school in Melbourne who had visited a Christian
school in Alice Springs. It happened to be book week and the host students put on a book parade.
One student dressed up as Hitler, and received one of the "best dressed" commendations from the
school. The principal of the Christian school subsequently apologised for the incident.

The appearance on the ABC News Facebook page of stories about these events elicited a torrent of
crudely antisemitic posted comments from readers. The following is only a small sample of them:

[
O
[

O

"If hitler was sellig new ovens on an crowdfund site tomorrow id probably donate."

"i literally want to put you in an oven bro. You are a filthy lieing land thief."

"jews deserve every thing they get haven't heard any aussie jews speak out about the mass
murdering Zionist scum jews in Israel”

"the Jews next. This iss not their country either they accept or get out of this country."

"every Jew should be viewed with suspicion and contempt until one knows that they prove to
be different from their peers. l.e. A benefit of the doubt should NOT apply to them at all.”
"this whole war was a hoax . 100000 perished not 6 million ..most of these where not Jews
.History books are a lie ...but hey if you control the media like jews do anything goes"
"Jesus. [...] He was the one they Crucified because he threw the money lenders out of the
Temple.”

"Should have dressed up as a giant golden coin for the Jews instead. Would have annexed and
sold him at interest quicker than you can say he was an obedient goy and dindu nuffin."
"History is a lie written by Jewish bankers and sold by their puppet politician who help sell
the lies.”

"stop exploiting the holocaust"

"How long are they going to use the holocaust horror stories. This was then, the genocide of
Palestinian is now."

"Typical of Jewish organisations, charity is only collected for Jewish causes ... the Holocaust
the only significant event in world history......... no wonder they make themselves the target of
resentment."”

"Was a great injustice what they did to hitlers name."

A much smaller number of posted comments from other readers expressed dismay and disgust at the
antisemitic posts.

10



Despite the appearance of these comments, and the fact that one of the people who expressed dismay
and disgust actually tagged ABC News Digital, the moderators of the ABC News Facebook page
took no action for days or weeks to remove the antisemitic posts. It was only when our Research
Officer published an opinion piece about this failure on the ABC Religion and Ethics Report website
that ABC News Digital belatedly took action.

The ABC also appended a note at the end of the opinion piece seeking to justify its conduct. This was
done on 23 September 2016, and read as follows:

“Statement from ABC News Digital: "The ABC News Facebook page has more than 2 million
fans and receives an average of 400 comments on each post, with comments made 24 hours a
day, 365 days a year. Facebook offers no capacity to turn off comments, or moderate comments
before they appear on the page. In line with ABC policy, Facebook comments are moderated
sensitive to 'the expectations, customs and conventions of existing users'. The article about the
buttons attracted 429 comments, while the one about the boy dressing up as Hitler attracted
3,907 comments. As Ms Nathan notes, many comments expressed dismay and disgust at the anti-
Semitic posts. Once the ABC was alerted to the offensive comments in question, they were
removed.”

e Inadequacies of the response from ABC News Digital
The removal of the antisemitic comments occurred too slowly to mitigate the damage done by
their publication. Their removal by the ABC appears to have been prompted by the adverse
exposure of the ABC’s inaction resulting from the publication of Ms Nathan’s article. Despite
the assertion of ABC News Digital that “Once the ABC was alerted to the offensive comments in
question, they were removed”’, some of the posted comments that had been quoted in the opinion
piece, and a number of other egregiously antisemitic comments, still remained online.

6. Complaint about ABC news reports of Sophie O’Neill

While she was a reporter with the ABC, Sophie McNeill’s stories about Israel and its conflict with
the Palestinians were often the subject of criticism and complaints by our organisation, among others.
One example was a story entitled ‘Gaza's border crossing opens to sick Gazans’ (later re-named ‘Rafah
border crossing opens to sick Gazans seeking medical treatment in Egypt”, which went to air on ABC
TV’s 7:30 Report on 15 June 2016. Ms McNeill stated as a fact (rather than as merely her opinion)
that the purpose of Israel’s naval blockade of Gaza is to “punish” Hamas. She did not mention that
an independent UN-commissioned inquiry headed by New Zealand’s Sir Geoffrey Palmer had found
that the blockade is a “legitimate security measure [not a form of punishment] in order to prevent
weapons from entering Gaza” given the “real threat to Israel’s security from militant groups in Gaza™:
Report of the Secretary-General’s Panel of Inquiry on the 31 May 2010 Flotilla Incident, July 2011.

The report also implied that the Israeli government heartlessly and needlessly prevents Gazans from
obtaining medical and hospital treatment outside of Gaza. It made no mention of the family members of
Hamas political leaders and terrorist commanders over the years who have been treated in Israeli hospitals,
or of the 15,000 tonnes of supplies including food, medicines and medical equipment, which are
transported into Gaza each week, via Israel’s border crossings in co-ordination with both international aid
organisations and Gaza’s private sector. Nor did the report mention that Hamas has at times diverted such

11


https://www.abc.net.au/religion/antisemitism-goes-mainstream-what-is-the-medias-culpability/10096522
http://www.abc.net.au/7.30/content/2016/s4482633.htm
https://reliefweb.int/sites/reliefweb.int/files/resources/Full_Report_2235.pdf
https://www.timesofisrael.com/hamas-spokesmans-sister-treated-in-israeli-hospital/
https://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3666732,00.html

supplies away from the use of the Gazan people who need them and commandeered the supplies for illegal
uses.

We lodged an online complaint about these matters immediately after the program went to air. The
response from ABC Audience and Consumer Affairs came almost two months later on 11 August
2016. The response either did not accept or failed to address the specific matters raised in our com-
plaint. However it concluded:

“Separate to your complaint, our review confirmed an inaccurate reference to the “occupied ter-
ritories” in the online subheading of the report’s transcript, which has been removed. The pro-
gram also accepted the presenter’s claim in her introduction, that it is “almost impossible” for
anybody to get out of Gaza for “urgent medical treatment”, was inaccurate. ABC News man-
agement has explained that reference in the report’s introduction was written in Sydney, and was
not written by the reporter Sophie McNeill.

An editor’s note has been posted on the program’s website acknowledging these errors, and they
have also been identified on the Corporation’s corrections and clarifications page.”

e Inadequacies of the response from ABC Audience and Consumer Affairs

The ABC response pointed to the fact that the report had mentioned Hamas’s cross-border rocket
attacks into Israel and thus acknowledged the security threat posed by Hamas to Israel. It also showed
an Israeli spokesperson saying “Sometimes we have a security issue or security indication that we
can't allow these movement into Israeli territory.” The rocket attacks are indeed a threat to
Israel, but mentioning the rocket attacks did not of itself indicate that many of the rockets have
been smuggled into Gaza and that the blockade is primarily directed at preventing this smuggling
of weaponry and munitions, as the Palmer Inquiry had found. It is not simply a matter of
suggesting in vague and general terms that Hamas poses a serious threat to Israel’s security, or
even of referring to rocket attacks. The story was about the blockade, its alleged causes and ef-
fects. In that context, the precise internationally unlawful activities of Hamas at which the
blockade is directed, and the fact that the blockade was found by a UN-commissioned inquiry to
be a legitimate measure of self-defence were relevant and material, and their omission left view-
ers with a selective and misleading portrayal of the situation.

Similarly, the Israeli spokesperson in the story was quoted as mentioning “a security issue or
security indication” in general terms as a reason for closing the border, but viewers were not told
the precise nature of the “security issue”. The effects of the border closure were described in
detail. The reasons for the closure were not.

UN official Robert Piper was shown in the story to express his opinion that Israel’s border
closure amounts to the collective punishment of Gazans. If the ABC found it necessary in a
current affairs report, to air this opinion, it was under an obligation to present the contrary
published opinion of Sir Geoffrey Palmer, who led the UN-commissioned inquiry, and whose
qualifications to express a legal opinion on that issue are greatly superior to those of Piper.
Indeed, this was the central flaw of the whole segment. The ABC unmistakably skewed an
ostensibly objective current affairs report, so as to support the polemical claim that Israel’s
blockade of Gaza is an act of collective punishment, and to downplay or minimise the contrary -
and authoritative - view that it is a legitimate act of self-defence.

12



7. Complaint about ABC Facebook pages — “Stone Cold Justice” program, February 2014

Our organisation had a serious dispute with the ABC following the airing of the episode entitled
‘Stone Cold Justice’ on ABC TV’s ‘Four Corners’ program on 10 February 2014. The program made
many claims, most of them uncorroborated, about Israel’s alleged mistreatment of Palestinian minors
in the West Bank, accompanied by heart-wrenching footage, but omitted vital context, and much
contradictory evidence, which only came to light later.

However, our dispute with the ABC was not ultimately about the episode itself. It was about the
numerous expressions of raw anti-Jewish hatred which the episode elicited, most notably as
comments posted on the ABC’s own Facebook pages, and the fact that the moderators of the ABC’s
‘Four Corners’ Facebook pages had left those comments undeleted and un-moderated for several
days (and eventually, in the case of some of the comments, for several weeks).

Our Research Officer, Julie Nathan, had a piece published in The Weekend Australian on February
22, providing numerous examples of the comments in question. Many of the comments were still
accessible on the ‘Four Corners’ Facebook pages at the time the article appeared. The article
concluded:

“Is there a line to be drawn between the factually selective and emotive content of the Four
Corners program, “Stone Cold Justice”, and the laxity of the ABC’s moderators on Facebook in
tolerating racism from those responding to the program? The ABC has a case to answer.”

Ms Nathan’s article referred to 18 antisemitic posts. Eight of them were deleted - after having
remained online for a number of days - before her article was submitted on 19 February 2014, but 10
remained online. Of those 10, 8 were deleted only after Ms Nathan’s article was published on 22
February 2014.

The ABC appeared to go into denial. Sue Spencer, the then Executive producer of Four Corners, had
a letter published in The Australian on 24 February 2014 in which she denied the charge that
antisemitic comments had remained accessible on the Four Corners Facebook page for more than one
week. She claimed that “moderating has occurred on a daily basis since the broadcast*. She assured
readers that “all that is possible is done to ensure that offensive posts are deleted as soon as
possible”.

In point of fact, many of the “offensive posts” like the one about Jesus being “crucified by the jewish
officials” (posted on February 11) or calling Judaism “a very ugly religion hiding behind a false
conception of god” (posted on February 10) remained accessible on the ‘Four Corners’ Facebook
page at the time Ms Spencer’s letter was published in 7The Australian, and for some time
afterwards. Several letters were subsequently published in The Australian pointing out this fact.
Several more of the offensive posts were subsequently removed by the ABC.

The ECAJ wrote individually to each of the Directors on the ABC Board to complain about (i) the
failure of the ABC to moderate its Facebook page adequately to prevent it being used to promote
racism; and (i1) the untrue and misleading comments in Ms Spencer’s letter in The Australian. We
also provided the Directors with a Table listing the antisemitic comments, the date each comment

13



was posted, the date it was removed (if at all) and the duration each comment had been accessible on
the ‘Four Corners’ Facebook Page.

The ABC’s then Managing Director, Mark Scott, responded to our complaint by letter dated 11 April
2014. All of the content complained of was eventually removed. The Managing Director said that
the ABC “will ensure an additional moderator is made available in future when comments are
invited on highly contentious issues”.

e Inadequacies of the response from the ABC

The removal of the antisemitic comments occurred too slowly to mitigate the damage done by
their publication. Their removal by the ABC appears to have been prompted by the adverse
exposure of the ABC’s inaction resulting from the publication of Ms Nathan’s article in The
Australian. This ABC- produced documentary has since become something of an icon for
antisemites. See: ECAJ Report on Antisemitism in Australia, 2014 — pp 164-166 and ECAJ
Report on Antisemitism in Australia, 2015 — pp 167-171. Accessible via
https://www.ecaj.org.au/antisemitism-report/

The letter from the ABC’s Managing Director said he was “satisfied that both Four Corners and
ABC TV acted in good faith at all times and proved a willingness to quickly remove the offensive
posts from their Facebook pages as soon as they became aware of them”. The ABC never
acknowledged that the statement made by Sue Spencer in her letter to The Australian was false
and misleading. It can be seen that the ABC avoided even addressing that issue.

This was not the first time that the ABC had been lax in allowing hate messages to be posted on
its Facebook pages. In October 2013, following a complaint by our organisation, the ABC
apologised for antisemitic comments posted on another of its Facebook pages after the screening
on ABC TV of another documentary about life on the West Bank that was harshly and unfairly
critical of Israel, Five Broken Cameras. The ABC should thus have been much more pro-active
in anticipating the antisemitic wave of posted comments elicited by the airing of Stone Cold
Justice.

Part II — Availability of a referral to the Australian Communications and Media Authority
ACMA

This Part of our submission is directed towards the following Terms of Reference of the Review
insofar as they relate to the final element of the ABC’s complaint process, namely the right of a
complainant to take a complaint to ACMA if dissatisfied with the ABC’s response or lack of
response:

4. whether complaints relating to ABC editorial standards are dealt with efficiently,
fairly and reasonably

5. whether appropriate actions are taken and remedies provided for breaches of
ABC editorial standards

14


https://www.ecaj.org.au/antisemitism-report/

In our view it is not sufficient that at present a dissatisfied complainant may refer the matter to the
ACMA. The ACMA lacks the time, resources and expertise to do the job effectively. The ACMA
has responsibilities under a variety of Acts and several hundred other legislative instruments dealing
with a wide range of matters. It does not have any specialist expertise that would give it the insight
to make a finding about the prevailing news and current affairs culture on any particular topic.

Further if the ACMA upholds a complaint, it may only recommend to the ABC that it take action to
comply with its editorial standards, or to publish an apology or retraction. The ABC is not obliged to
take any such action.

Another limitation from a complainant’s perspective is that the ACMA’s role does not extend to
ABC print or digital content.

Finally, pursuing an appeal to the ACMA would require an inordinately onerous commitment of time

and resources by the complainant, who may be a private person or organisation unable to match the
resources of a publicly-funded corporation.

Part 111 — Principal recommendation

Reforming the ABC’s complaints process in order to make it truly independent, is both necessary and
urgent. Other areas where independent review of complaints is valued, such as financial services
(Australian Financial Complaints Authority), telecommunications (Telecommunications Industry
Ombudsman) and the Australian Tax Office (Inspector-General and Taxation Ombudsman), have
external complaints schemes with an independent Ombudsman or Inspector, and review processes.
Only a complaints process which is wholly external to the organisation can be truly independent and
at arm’s length. As the recipient of public funds, the ABC should have a similar external complaints
process, and when complaints are upheld the complaints adjudicator should be empowered to direct
the ABC to provide specific, timely redress. This would also assist in re-establishing public trust in
the ABC, which many members of our community have lost.

Whilst we are not recommending that Australia adopt the system of any other country for handling
complaints made against its public broadcaster or broadcasters, it is worth noting that in Canada,
among other western democracies, complaints are handled by an entirely external independent
Ombudsman. In the UK, complaints against the BBC are dealt with internally, but a dissatisfied
complainant can take the matter to the public communications regulator, Ofcom, which has the
power to direct the BBC to provide specific redress and to impose heavy fines.

Finally, it is essential in our view that, in addition to responding to individual complainants, the
Ombudsman should be required to provide an annual public report which includes de-identified
statistics about the number of complaints received, upheld, dismissed or otherwise resolved, and
which notes patterns of systemic bias or other failings arising from complaints which have been
upheld or conceded by the ABC. The report should include recommendations to the ABC about
steps to be taken to prevent a recurrence of these shortcomings. In the following year’s report, the
Ombudsman should assess whether and to what extent recommendations made in previous reports
have been carried into effect.

15


https://www.afca.org.au/
https://www.tio.com.au/complaints
https://www.tio.com.au/complaints
https://www.igt.gov.au/

Part IV — Supplementary recommendation

Reforming the ABC’s deep-seated culture of bias in relation to Israel and other contested issues is a
much more difficult problem. Culture underpins the very corporate behaviour of which we have
complained, but senior management is in denial that any such systemic culture exists, and therefore
will not address it.

One measure was applied successfully some years ago by the South African Broadcasting
Corporation (SABC). Its news and current affairs coverage of a range of key issues, including the
Israel-Palestinian conflict, was subjected to a detailed external analysis, testing for accuracy and
fairness over a period, by an independent, internationally-recognised media analytics company,
Media Tenor. The results measured, inter alia, the preponderance of negativity or favourability of
SABC’s coverage of various aspects and viewpoints of those issues. We are informed by colleagues
in South Africa that thereafter the quality of the SABC’s news and current affairs coverage generally
underwent a significant improvement.

We would urge that a similar independent analysis of the ABC’s news and current affairs coverage,
be undertaken on a regular basis, and the results published.

We stress that this supplementary recommendation can in no way serve as an alternative to an
external complaints scheme. On the contrary, an external complaints authority would be a pre-
requisite for overseeing any regular, independent expert testing process, for safe-guarding its
integrity, and for prosecuting the implementation of any recommendations to emerge from it.

Part V — Conclusion

We seek the opportunity to meet with you both to discuss the contents of this submission.

Yours sincerely

(o W

Peter Wertheim AM
Co-CEO

16



